In de driedelige blogreeks “Ontdek het geheim van een goede Product Owner” geef ik aan de hand van een aantal interviews een kijkje in de geheimen van een succesvolle PO’er. Zo ben ik meer te weten gekomen over de verschillende uitdagingen die ze in hun rol tegenkomen, wanneer ze succesvol zijn, welke competenties ze nodig hebben en welke tips ze voor jou hebben als Product Owner. Daarnaast heb ik ze ook persoonlijk beter leren kennen. Deze verhalen deel ik graag met jou.
Hoe ben je Product Owner geworden?
Twee jaar geleden tijdens een reorganisatie was ik in gesprek met de senior manager van de nieuwe afdeling Financiële Diensten, die mij de volgende vragen stelde: wat vind je leuk en waar krijg je energie van. Op basis van ons gesprek gaf ze aan dat de functie van Product Owner nog open stond, dus als ik interesse had was dat een goede reden om met elkaar in gesprek gaan. Tja, zo is het eigenlijk gekomen.
Ben je Product Owner voor een of meerdere teams?
Ik ben Product Owner voor een team: Klant zijn, maar wel in combinatie met mijn overige taken. Die taken liggen op het gebied van de customer experience voor bestaande klanten en moeten gewoon gebeuren. Voor Financiële Diensten hebben we met vier ketens te maken, wat afstemming met veel stakeholders vraagt. Als ik eerlijk ben is de rol van PO eigenlijk een fulltime rol.
Wat vind je het leukste aspect van Product Owner zijn?
Dat is voor mij eigenlijk aan het stuur zitten, stem hebben in het prioriteren, deel zijn van het kernteam en daarmee richting geven. Wat mij erg aanspreekt is de samenwerking en verbinding met de collega’s in de ketens. Je zit als Product Owner ook veel dichter bij het vuur, je hoort meer en bent van veel zaken meteen op de hoogte. Daarnaast vind ik het heel erg leuk om in verbinding met het team samen te werken en de kaders te geven waar binnen gewerkt kan worden.
Wanneer ben je succesvol als Product Owner?
Ik ben succesvol op het moment dat ik, om het zo te zeggen, in de auto zit en er niet achteraan loop. Daarnaast is het belangrijk dat ik het team goed meeneem in wat er allemaal speelt en de beschikbare informatie deel, zodat het team de keuzes die ik maak begrijpt.
Verder vind ik het belangrijk dat het team goed zijn werk kan doen ook al weet ik dat dit niet helemaal mijn verantwoordelijkheid is. Het team is dan in staat om de gemaakte afspraken na te komen. Mocht blijken dat iets toch te complex is vind ik het belangrijk dat ik naar het team luister, het team serieus neem en daar dan ook iets mee ga doen. Uiteraard ga je met elkaar voor het maximaal haalbare resultaat. Als het dan tegenvalt wil je er ook voor waken dat de mensen uit het team zich niet over de kop werken.
Wat zijn voor jou de belangrijkste competenties die je nodig hebt als Product Owner?
Als we het hebben over competenties dan vind ik het belangrijk dat je verbinding kunt maken, je zichtbaar bent en hoofd- en bijzaken van elkaar kunt scheiden. Daarnaast is het ook gewoon dingen goed kunnen uitleggen, communicatief vaardig zijn.
Wat is de impact voor jou van werken op afstand?
Het werken op afstand zorgt er voor dat je veel minder makkelijk snel even langs loopt om af te stemmen. Ik merk dat je creatief wordt en dat gemis op een andere manier invult. Je pakt nu vaker de telefoon of start een chat via Teams. Dat laatste werkt voor mij beter dan via de mail, bespaart veel tijd en is gemakkelijk terug te lezen. Contacten zijn vaak effectiever. Een ander voordeel is dat je geen reistijd hebt en er minder prikkels zijn. Nu je thuiswerkt ben je ook zelf bewuster van het netwerk dat je eigenlijk hebt. Wat ik wel op dit moment mis en erg waardeer is de mogelijkheid om samen dingen uit te tekenen.
Welke tips heb je voor startende Product Owners?
- Zorg voor voldoende tijd voor je Product Owner-rol en doe daar niet te veel werkzaamheden naast. Onderschat niet hoeveel tijd erin gaat zitten als je de PO-rol echt goed wilt oppakken.
- Investeer in je omgeving. Ik merk dat stakeholder management heel belangrijk is. Ook als je zakelijk niet met je gesprekspartner op een lijn zit maakt het verschil of je iemand goed kent. Je kunt dan makkelijker en op een prettige manier met elkaar schakelen.
- Probeer niet te krampachtig vast te houden aan zo staat het in het boekje, maar vind daarin je eigen weg. Een goede PO training helpt je daarbij
- Scrum is van oorsprong een methodiek voor software ontwikkeling. Het gedachtegoed van scrum kun je overal inzetten maar misschien niet altijd in de meest zuivere vorm. Binnen marketing kan dit dus ook. Alleen vraagt het om creativiteit omdat je met een multidisciplinair team werkt. Je kunt van een CRO-er niet verwachten dat die ook teksten schrijft bijvoorbeeld.