Ontdek het geheim van een succesvolle Product Owner in drie delen

In de driedelige blogreeks “Ontdek het geheim van een goede Product Owner” geef ik aan de hand van een aantal interviews een kijkje in de geheimen van een succesvolle PO’er. Zo ben ik meer te weten gekomen over de verschillende uitdagingen die ze in hun rol tegenkomen, wanneer ze succesvol zijn, welke competenties ze nodig hebben en welke tips ze voor jou hebben als Product Owner. Daarnaast heb ik ze ook persoonlijk beter leren kennen. Deze verhalen deel ik graag met jou.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

In deze eerste blog lees je over mijn gesprek met Sylvia Matser. Naast haar functie als Customer Experience Marketeer vervult zij ook de rol van Product Owner. Dit doet zij binnen een van de scrumteams van Centraal Beheer zakelijk. Ze vertelde enthousiast over haar kijk op succes als Product Owner en haar grootste uitdaging. Ook deelt ze een aantal tips die voor nieuwe PO’ers van pas komen.

Hoe ben je Product Owner geworden?

Ongeveer 5 jaar geleden zijn we, op de marketingafdeling voor de particuliere markt van Centraal Beheer, gestart met agile werken. Om sneller in te kunnen spelen op veranderingen en als team dus wendbaarder te zijn. Vanaf dat moment ben ik de rol van Product Owner gaan vervullen. In die tijd werkte ik als propositie marketeer voor de afdeling financiële diensten, en hebben we de agile werkwijze concreet ingezet om nieuwe proposities te ontwikkelen en te realiseren. Over deze spannende overstap en andere manier van werken heb ik destijds een korte blog getiteld “Soms heeft het hele team buikpijn… het hoort erbij” geschreven. Twee jaar geleden ben ik overgestapt naar een marketingteam voor de zakelijke markt van Centraal Beheer. Met veel plezier vervul ik daar, naast mijn functie als Customer Experience Marketeer, ook de rol van Product Owner.

Is dit voor jou een fulltime job?

Nee, aan mijn rol als Product Owner besteed ik ongeveer de helft van mijn tijd. De andere helft van de tijd vervul ik allerlei werkzaamheden als marketeer. De combinatie van de rol als PO’er enerzijds en marketeer anderzijds maakt mijn werk inspirerend en uitdagend. Want aan de ene kant geef ik, natuurlijk in goede samenwerking met verschillende stakeholders, richting aan de doelstellingen van het team. Terwijl ik tegelijkertijd als marketeer heel inhoudelijk betrokken ben bij het uitvoeren van de werkzaamheden en het behalen van diezelfde doelstellingen.

Wat vind je het leukste aspect van Product Owner zijn?

Wat mij vooral aanspreekt is de intensieve samenwerking met mensen, zowel in het scrumteam als daarbuiten. Het is superleuk om samen met het team te werken aan een concreet doel, waarbij we met alles wat we als team doen de behoefte van ondernemend Nederland centraal stellen. Ook de ruimte die ik krijg om de rol van Product Owner zelf in te vullen en vorm te geven vind ik prettig. Het voelt voor mij een beetje als ondernemer zijn in mijn eigen winkeltje. Ik krijg veel energie van de dynamische omgeving waarin ik werk en waar veel afstemming en communicatie bij komt kijken.

Wanneer ben je succesvol als Product Owner?

Voor mij als PO’er betekent succesvol zijn dat we als team relevant zijn voor ondernemers en écht waarde toevoegen door de dingen die we doen. Mijn rol is om dat belang van klanten voor ogen te houden en tegelijkertijd te zorgen voor overzicht in het team. Door in overleg prioriteiten te stellen, maar ook door besluiten te nemen. Bovendien fungeert een Product Owner ook als een soort gatekeeper, om zo te voorkomen dat stakeholders het team van extra werk voorzien en we focus verliezen. In de agile manier van werken betekent succes voor mij dus ook dat we in een goede flow ons werk kunnen doen.

Wat zijn de belangrijkste competenties die je nodig hebt als Product Owner?

Voor mij begint het met het enthousiast kunnen maken van het team. Door het geven van een duidelijke visie op de doelstellingen en door het grotere plaatje te schetsen. Op die manier ontwikkel je als Product Owner een gezamenlijke focus op het einddoel, waar ik vervolgens mijn keuzes en prioritering als PO’er op baseer. De rol vraagt daarom ook dat je communicatief sterk bent en transparantie toont. Er is veel afstemming nodig met de teamleden en stakeholders. Allemaal verschillende mensen met hun eigen achtergrond en verhaal. Die afwisseling moet je echt leuk vinden, en mensenkennis helpt daar natuurlijk bij. Daarnaast is ook een dosis lef belangrijk, om soms moeilijke keuzes te maken en om de snelheid erin te houden. Ook heb ik gemerkt dat beschikbaarheid voor het team erg belangrijk is, dus een goede PO’er zijn betekent voor mij ook dat ik mijn agenda slim en effectief beheer.

Wat is voor jou op dit moment de grootste uitdaging?

De grootste uitdaging op dit moment is voor mij het agile werken vanuit huis. Normaal gesproken werken we als team, als voorbereiding op het werk dat we in een sprint uitvoeren, met een Kanban-bord. Daarop zetten we ook de voorbereidende werkzaamheden die normaal gesproken niet op een scrumbord staan. Omdat we door de coronacrisis al sinds 16 maart thuiswerken, is het lastiger geworden om beide borden te beheren. Ook even kort afstemmen met iemand die normaal gesproken naast je zit lukt niet zoals normaal. Daarvoor is toch een online meeting via bijvoorbeeld Microsoft Teams nodig. Dat vertraagt en vraagt nog meer onderlinge afstemming. Een behoorlijke uitdaging, zeker omdat videobellen toch een heel andere ervaring is. Tegelijkertijd is het ook fantastisch om te zien wat er kan. Na de eerste week van intelligente lockdown zaten we al met 125 collega’s tegelijkertijd in een virtuele vergadering. Dat ging verrassend goed, zeker als je beseft dat veel collega’s daarvoor nog nooit met dat systeem hadden gewerkt.

Wat is voor jou het meest uitdagend bij het scrum / agile werken binnen marketing?

Het meest uitdagende van het werken met de scrummethodiek en het agile gedachtengoed, ontstaan in de softwarewereld, is om het echt volledig door te voeren in een marketingomgeving. Dit is een behoorlijke uitdaging, omdat de realisatie van campagnes vaak een lange doorlooptijd heeft, soms over meerdere sprints wordt gepland en er grote afhankelijkheden zijn met andere teams. We experimenteren sinds kort met een combinatie van scrum en kanban. Die combinatie stelt ons bijvoorbeeld in staat om aanpassingen aan de website binnen een dagdeel live te zetten door deze gezamenlijk goed voor te bereiden,. Op die manier zijn we als team in staat om op een snelle manier waarde toe te voegen, ook in het bredere speelveld waarin we werken,.

Welke tips heb je voor startende Product Owners?

  1. Begin met een heldere visie en doelstelling voor je team en zorg ervoor dat je de tijd neemt om deze visie als team echt te omarmen.
  2. Zorg dat je mandaat en vertrouwen krijgt vanuit je team en de organisatie. Dat stelt je in staat om in vertrouwen zelf keuzes te kunnen maken. Natuurlijk in overleg met je stakeholders en het team, maar uiteindelijk neem jij de beslissing.
  3. Geef openheid en transparantie, dat heeft mij veel opgeleverd. Zowel in de communicatie, maar ook door te laten zien dat je waarde toevoegt in wat je oplevert met het team.
  4. Schakel hulpbronnen in: werk bijvoorbeeld samen met de scrummaster en vraag om advies aan een agile coach.
  5. Volg een PO training, dat heeft mij een goede inzicht in de verschillende facetten van het Product Ownerschap gegeven.
  6. En als laatste misschien wel de allerbelangrijkste tip die ik kan geven: Ga het vooral doen en geniet van je rol als Product Owner!